Dojčenské (infantilné) obdobie
prechodné (tranzitné)
od 13. do 21. dňa
Šteňatá sú aj naďalej závisle na sučke, ale na konci tohto obdobia začína osamostatňovanie šteniat a nadväzovanie prvých sociálnych väzieb so súrodencami a okolím. Hlasové prejavy sa taktiež menia z tiesňového volania, keď im je zima alebo majú hlad, na volanie, keď sú izolované alebo v neznámom prostredí. Šteňa začína chodiť dopredu aj dozadu radšej než sa plaziť. Pevný krok sa u neho objavuje od 3. týždňa a chodiť a behať je schopné zhruba od 4. týždňa veku. Reakcie na sluchové podnety sa začnú vyvíjať asi po 18. dňoch a šteňa začne reagovať na svetelné a pohybové stimuly. Šteňa ešte asi 25 dní nie je schopné orientovať sa pomocou zraku a sluchu. Výkon šteňaťa pri klasickom a operantnom podmieňovaní dosahuje úrovne dospelých psov približne za 4 až 5 týždňov, ale funkcie videnia a mozgových vĺn dosahujú úrovne pre dospelé psy približne okolo 8 týždňov. Behom prechodného obdobia okolo 21. dňa začínajú šteňatá samé močiť a defekovať a nepotrebujú k eliminácii materskú stimuláciu anogenitálnej oblasti, ale matka môže stále pokračovať v čistení exkrementov. Od tejto chvíle by šteňatá mali mať možnosť opustiť pôrodný box, aby mohli vykonať svoju potrebu inde (aby sa vycikali a vyprázdnili inde). Šteniatka, ktoré túto možnosť nemali, môže byť takmer nemožné naučiť hygiene.
Začne sa vyvíjať hravé hryzenie (mouthing) a vo veku 4 týždňov môže byť hryzenie (nipping) jeden druhého trochu bolestivé. Po prvýkrát začnú šteniatka vrčať a štekať. Keďže je šteňa taktiež schopné zvyknúť si na podnety, je poskytovanie senzorických, zrakových a sluchových podnetov veľmi dôležité. To je možné vykonať manipuláciou so šteňatami, umiestnením šteniat na krátku dobu do ohrádky s hračkami pod dozorom!), a prehrávaním komerčne dostupných nahrávok rôznych zvukov. Šteňa necháme prechádzať po rôznych povrchoch. Predpokladá sa, totiž že vystavovanie šteňaťa rôznym podnetom neohrozujúcim spôsobom podporuje vývoj). Toto je možné dosiahnuť tak, že sa šteňa nechá prechádzať po povrchoch s rôznou textúrou.
Šteniatka sa taktiež začnú hrať-bojovať a lepšie sa učiť, hlavne pozitívnym posilňovaním. Začínajú sa im prerezávať prvé zuby. Odstav začína približne vo veku 3 až 4 týždňov, kedy šteňatá začnú prechádzať z mliečnej na pevnú stravu. Hoci k odstaveniu môže dôjsť už od 4. do 6. týždňa veku, šteňa by nikdy nemalo ísť do nového domova pred 8. týždňami veku a najlepšie nie do 10 týždňa veku. Hoci to nebolo u psov dobre študované, klinické pozorovania naznačujú, že interakcie prebiehajúce v tejto dobe vo vrhu a účinok matky sú pre vývoj šteňaťa príliš kritické a včasné odobratie šteniatka z vrhu môže mať za následok emočnú nestabilitu. Pri odstave začína šteňa prejavovať záujem o inú stravu než o materské mlieko a matka začne obmedzovať kojenie a môže šteňatám začať vyvrhovať (regurgitovať) potravu. Šteňatá budú vyžadovať regurgitáciu jedla tlačením nosom do kútika úst rodiča, čo je správanie, ktoré sa neskôr vyvinie v upokojovacie správanie. To je tiež vhodný čas začať ponúkať šteňatám konzervy, zvlhčené granule alebo pomixované surové jedlo.
SOCIÁLNE SPRÁVANIE:
1. Ingestívne (potravové) správanie. Dojčenie pokračuje, ale ku koncu tohto obdobia môže matka dojčiť šteňatá v sede namiesto ležania a obdobia dojčenia sa zdajú byť kratšie. Pevná potrava sa prvýkrát prijíma približne vo veku troch týždňov, približne v rovnakom čase, ako sa prerezávajú zuby. Zuby však stále nemožno použiť na žuvanie potravy.
2. Eliminačné správanie. V tomto období šteniatka začínajú eliminovať nezávisle od stimulácie matkou, pričom opúšťajú kútik na spanie a na konci obdobia pravidelne vylučujú mimo hniezda.
3. Investigatívne (vyhľadávacie) správanie. Novorodenecký vzor kývania hlavou zo strany na stranu zmizne a vyhľadávanie sa zjavne vykonáva očami, nosom a ušami. Zatiaľ sa neobjavili žiadne definitívne vzorce vyhľadávania pre dospelých. Pohyby sú určite orientované na vzdialené predmety.
4. Et-epimeletické správanie. Skorý vzor kňučania pokračuje, ale je oveľa menej častý. Vzorec vrtenia chvostom sa zatiaľ neobjavuje.
5. Kontaktné správanie. Šteniatka sa pri spánku naďalej zhromažďujú, ale zjavne sú oveľa menej citlivé na chlad ako v ranom období.
6. Agonistické alebo konfliktné správanie. Bojová hra (prvá agresívna forma konfliktného správania) sa prvýkrát objavuje na konci tohto obdobia a zahŕňa nemotorné hranie labkami a hryzenie súrodencov z vrhu alebo častí matkinho tela. Vrčanie je príležitostné prítomné, ale nie štekanie. Úľaková reakcia je daná hlasnými zvukmi, ako je vrčanie matky, ale nie skôr ako asi v 3 týždňoch.
Použitá literatúra:
PETERSON, M.E., KUTZLER M., Small Animal Pediatrics: The First 12 Months of Life 1st Edition
HOSKINS, J.D., Veterinary Pediatrics: Dogs and Cats from Birth to Six Months 3rd Edition
ENGLAND, G.C.W., HEIMENDAHL, A., BSAVA Manual of Canine and Feline Reproduction and Neonatology
ENGLAND, G. Dog Breeding, Whelping and Puppy Care
SCOTT, J.P., MASTON, M.V., Critical periods affecting the development of normal and mal-adjustive social behavior of puppies.
